Ja maar je moet dan wel goed oppassen als je met een gasvuur werkt.
De dampen kunnen dan makkelijker ontbranden, omdat deze dichter bij het vuur zijn.
Zeker branddeken deksel of natte handdoek voorzien om eventueel het vuur te blussen. Zeker geen water opkappen.
Gebruik ook niet teveel olie en zet je vuur niet te hard.
Dit kan je gebruiken voor kleine gerechten te frituren.

Toegevoegd na 1 uur:
Nooit geen water gebruiken bij brandende olie zie link

http://www.youtube.com/watch?v=T4i85Bdxpyg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En voor de zekerheid water ernaast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mocht de pan vlam vatten, moet je er zeker geen water opgooien. Dan krijg je een hele grote steekvlam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel een pan met een dikke bodem nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee zeker geen water,levensgevaarlijk. Hou een deksel die even groot of iets groter is in de buurt zodat je die erop kunt schuiven als de vlam in de pan slaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk zou je vetbrandblusser in de buurt moeten hebben,maar ik denk dat weinig huishoudens dit in huis hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ibeast Olie drijft op het water. Wanneer je water in brandende olie kapt dan gaat het water onder de olie door de grote hitte van de olie, die ver boven het koopunt van water ligt, gaat het water explosief koken en stoom teweeg brengen, deze stoom gaat explosief ontstaan en daardoor de olie naar boven duwen hierdoor wordt de olie verspreid over een groot volume. Doordat de olie brand gaat dit een enorme steekvlam geven.
Kijk eens naar volgende link
http://www.youtube.com/watch?v=T4i85Bdxpyg
Ik denk het niet, frituren gebeurt op een bepaalde temperatuur en die kun jij moeilijk op een fornuis constant houden, laat staan dat je temperatuur kunt meten. En het is zoals al gezegd reuze gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het gevaarlijk is heb ik geen verstand van, maar voor de rest is het goed te doen. Ik heb vaak dingen op die manier gefrituurd, en dat smaakte allemaal goed. Misschien wordt het nog net wat perfecter als je de perfecte, constante temperatuur hebt, maar ook zonder dat zijn dingen lekker genoeg, naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vdijken, hoe dacht je dan dat wij vroeger onze zelfgemaakte
frieten bakten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momo, je zegt zelf bakken - dus niet frituren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bakken van frieten is frituren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn oma frituurt in een gewone pan,wel een heel grote pan met een hele dikke bodem,een echt zware pan ook .
Niks gevaarlijks aan als je uitkijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet wel uitkijken met een electrische vuur omdat, wanneer je het uitschakeld het nog een tijdje blijft door verwarmen, daarentegen mt een gasvuur is Uit is Uit.
Waarom zou je een pan met dikke bodem gebruiken. Een echte wok is ook gemaakt van dun plaatstaal. Hierdoor heb je een mooie controle tussen de de pan en het vuur, Omdat bij een pan met dikke bodem de hitte veel langer aanwezig blijft terwijl bij een dunne pan de afkoeling bijna direct wordt ingezet. Zo heb je meer vrijheden wat betreft de temperatuur. Als je dan nog eens een een dikke pan gebruikt op een electrisch vuur dan blijft de hitte lang aanwezig wat niet zo praktisch is.
Het kan zeer zeker, onze grootouders deden niet anders daar er vroeger geen elektrische frituurpannen bestonden.
Je moet echter wel enkele dingen in het oog houden.
Ten eerste neem een kookpot met een dikke bodem en als het even kan ook dikke wanden. De vroegere frituurketels waren namelijk meestal van die zware geëmailleerde gietijzeren gevallen, ik heb trouwens nog zo een erfstuk staan.
Ten tweede blijf erbij. Dus niet even een praatje met de buren gaan maken als je ketel opstaat.
Ten derde zorg dat je niet te veel ineens in de ketel gooit daar je anders riskeert om een overstroming te krijgen.
Nog een kleine tip om de temperatuur enigszins te controleren: neem een langwerpig stukje brood (geen al te vers maar oud geen keihard gedroogd) en doop dit in het vet, als het direct begint te schuimen/bakken is het vet heet. Let wel deze methode is geen exacte manier maar geeft slechts een indicatie.
Tot slot zou ik er willen aan toevoegen dat deze manier van frituren wel een beetje achterhaald is daar een moderne elektrische frituurketel stukken veiliger en makkelijker in gebruik is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Belgen frituren in een gewone pan op de camping, wij hebben dat gezien en doen het ook al jaren. Gewoon friet bakken op de camping op een vuurtje op een gasbrander.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja kan zeker kom net terug uit azie en daar doen ze niet anders heb zelf zon elektrische heb ook een thermometer en ondanks dat ik de thermostaat op 180 zet komt hij niet boven de 160
dus gewoon op het gas gaat net zo goed